martes, 17 de abril de 2012

¿Por qué no les aplaudimos?

La presente entrada es una compilación de experiencias de mis alumnos de 3r ESO. En estos momentos una se los comería a besos, pero otros días...


Sabem com som per dintre? Descobrim-ho!

El passat 15 de febrer vam anar al laboratori de Biologia deixant de banda la rutina de la classe per fer una cosa nova. Per primera vegada, vam estar en contacte amb els òrgans d’un ésser viu (Siham).
La classe fou dividida en quatre grups d’acord amb el material del qual disposàvem. Així, un grup va veure un cor, un altre dos ronyons, el tercer uns pulmons i els membres de l’últim grup es van mesurar la pressió arterial (Siham).
Amb aquesta activitat es volia enfortir l’assoliment dels continguts explicats a l’aula a través de l’experiència pràctia, és a dir, fomentar l’aprenentatge significatiu. I quina millor manera per conèixer aquesta l’experiència que a través de les paraules dels protagonistes?
José: “Ir al laboratorio fue una experiencia única que no olvidaré. Lo que vi durante la práctica me dejo asombrado porque nunca antes había experimentado la sensación de tocar un corazón o ver cómo se hinchan unos pulmones. Además, las explicaciones prácticas me ayudaron a entender mejor las funciones del corazón y las partes que tiene”
Maria: “Quan veus l’òrgan que estàs estudiant et pots fer una idea més exacta de com és i a més, també és divertit sentir-se forense durant 1 hora”
Daysi: “Per a mi fou una experiència nova. Un dels experiments consistia en introduir quatre palletes, una per cada conducte sanguini del cor, i ficar aigua. Va ser molt interessant perquè movíem el cor i s’escoltava l’aigua que hi havia a dintre... Vaig aprendre moltes coses, però el que més em va sorprendre va ser que la part esquerra del cor és més gruixuda que la dreta perquè la sang que arriba al ventricle esquerre està oxigenada i llesta per repartir-se per tot el cos”
Slavic: “Estigué molt bé, però la sang m’impressionà. No vaig tocar la sang ni les parts del cor, però si vaig ajudar als meus companys amb la dissecció. El que més em va agradar fou veure com s’inflaven els pulmons, doncs tenia un moviment que mai abans havia vist”
Marius: “Ha sigut una bona experiència perquè m’ha servit per aprendre com són els pulmons des de la pràctica i no a través d’un dibuix en paper. M’ha agradat inflar-los, separar totes les sues parts, tallar-los en diferents seccions... Per últim vam tallar un tros de pulmó i l’introduirem en un recipient amb aigua. Sorprenentment, aquest flotava perquè a dintre seu encara hi havia aire. Finament, vam introduir un tros de ronyó i aquest s’enfonsà perquè en la seua estructura no hi ha aire”
Freddy:”En el laboratorio estudiamos las partes de un riñón. Tras la realización de un corte longitudinal observamos su interior. Sobre una de las caras internas del riñón echamos agua oxigenada y vimos como salía espuma, es decir, sucedia lo mismo que al echar agua oxigenada sobre una herida. Así, con la práctica aprendrí cosas nuevas que tiene un riñón”
Ikram:”A mi em va tocar la pràctica del tensiòmetre. Al principi em vaig mesurar la pressió arterial en repòs i a continuació, ho vaig repetir desprès de baixar i pujar les escales corrent. A més, també vam mesurar la pressió arterial d’altres companys”
Abde: “La classe de laboratori em va agradar molt perquè vaig tindre l’ocasió de saber com funciona un tensiòmetre, però també m’haguera agradat veure les altres pràctiques”
Aquesta experiència posa de manifest la importància de la realització de activitats pràctiques per afavorir la comprensió dels conceptes teòrics que es treballen a l’aula.  La realització d’aquest tipus de tasques resulten una major motivació de l’alumnat envers l’assignatura. Probablement mai oblidaran allò que van aprendre al laboratori.

Abans de començar:




I els nostres resultats:

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario